Nie będzie przesadą stwierdzenie, że kosiarka spalinowa to jeden z najpopularniejszych urządzeń ogrodniczych, jakie możemy napotkać w przeciętnym domu. Jej popularność wiąże się z licznymi zaletami użytkowania. Kosiarka spalinowa to absolutnie niezbędny element wyposażenia, kiedy posiadamy dość duże podwórko, a tym samym trawnik, który często jest doskonale widoczny przez sąsiadów czy przechodniów. By trawa prezentowała się schludnie, konieczne jest regularne koszenie. Zanim jednak dokonamy zakupu kosiarki spalinowej, warto zapoznać się z tym, co ją napędza – czyli silnikiem spalinowym. Jak jest skonstruowany? A przede wszystkim: co zrobić w sytuacji, kiedy zdarzy się awaria i nasz sprzęt musi pójść w odstawkę do momentu dokładnej naprawy?
Zanim przyjrzymy się silnikowi, warto zastanowić się, dlaczego właściwie kosiarka spalinowa jest tak chętnie wybierana. Oczywiście dla kogoś, kto dopiero planuje rozpocząć dbanie o ogród albo potrzebuje nowego sprzętu, podstawowe pytanie brzmi: kosiarka spalinowa czy elektryczna?
Kosiarki elektryczne również są chętnie wykorzystywane. Zawdzięczają to głównie ekonomiczności i dość komfortowej pracy – są raczej ciche, można nimi szeroko manewrować, zdarza się też, że wybrany model okazuje się dużo tańszy w eksploatacji niż te spalinowe. Zwolennicy ekologii i ochrony środowiska na pewno docenią też fakt, że kosiarka elektryczna nie wytwarza spalin, które zanieczyszczają powietrze. Niestety zakup takiego sprzętu wiąże się także z wieloma ograniczeniami – przede wszystkim nie poradzi on sobie z dużymi trawnikami. Jeśli nasz ogród należy do bardzo rozległych, szybko się okaże, że kosiarka elektryczna nie jest właściwym rozwiązaniem. Ma niewielką moc, co dodatkowo utrudni pracę na obszernym terenie. Ponadto w przypadku tego rodzaju kosiarek musimy liczyć się z zakupem przedłużaczy, czyli mamy kolejny element, o który należy dbać... i o który łatwo się potknąć albo na niego najechać podczas codziennego koszenia.
Pod wieloma względami zatem to kosiarki spalinowe wydają się bardziej korzystnym wyborem. Co prawda nic nie możemy poradzić na to, że powstają nieprzyjemne w zapachu spaliny, no i trzeba się liczyć z nieco wyższymi kosztami utrzymania, jednak zalety takiej maszyny zdecydowanie przebijają te drobne niedogodności. Przede wszystkim kosiarka spalinowa odznacza się dużą mocą, dlatego sprawdzi się do rozległych trawników i to nawet podczas trudnych warunków. Jej budowa pozwala na to, by urządzenie radziło sobie z nawet najbardziej gęstymi chaszczami. Co szczególnie ważne, nie ma tu mowy o rozciągniętych po całym ogrodzie kablach, więc w ten sposób gwarantujemy sobie i innym domownikom większe bezpieczeństwo. Niektórzy zarzucają kosiarce spalinowej to, że jest ciężka, wobec czego trudno nią manewrować. Owszem, jej waga jest zdecydowanie wyższa niż kosiarki elektrycznej, ale jej układ kierowniczy i wszelkie udogodnienia sprawiają, że korzystanie z takiego sprzętu nie sprawia większych problemów.
Zasady działania silnika spalinowego są dość proste. Mówiąc ogólnie: spręża on gaz zimny i rozpręża gaz gorący, tak by powstał moment obrotowy lub siła. Ponieważ sprężanie nie wymaga tyle energii mechanicznej co rozprężanie, uzyskana w ten sposób energia pozwala na napędzanie danego urządzenia.
Zazwyczaj gazem zimnym jest po prostu powietrze zasysane bezpośrednio z otoczenia. Sprężanie, podczas którego dochodzi do spalenia paliwa (stąd też nazwa: silnik spalinowy), doprowadza do wzrostu jego ciśnienia i temperatury. Powstały tak gaz gorący jest rozprężany w cylindrze albo przez turbinę, albo przez tłok. Jak już zostało wspomniane, rozprężanie daje wystarczająco dużo energii mechanicznej, by powtórzyć proces spalania i jednocześnie wprawić maszynę w ruch.
Podział silników spalinowych nie należy do najprostszych, ponieważ należy przyjąć tutaj różne kryteria. Biorąc pod uwagę rodzaj pracy, możemy wyróżnić silniki spalinowe dwusuwowe (suw sprężania, suw pracy), gdzie suw pracy przypada na każdy obrót wała korbowego, oraz silniki spalinowe dwusuwowe (suw ssania, suw sprężania, suw pracy, suw wydychania), gdzie suw pracy przypada na dwa obroty wała korbowego. Podział można też zastosować pod względem liczby cylindrów, ponieważ mamy silniki jednocylindrowe i wielocylindrowe.
Silniki spalinowe dzielą się również pod kątem stopnia sprężania gazu we wspomnianym cylindrze:
silniki niskoprężne – stopień sprężenia zamyka się w zakresie 6,5-11. Silniki niskoprężne nazywa się też benzynowymi, gaźnikowymi albo iskrowymi (ponieważ dysponują zapłonem iskrowym);
silniki wysokoprężne (inaczej silniki Diesla) – stopień sprężenia wynosi 14-22. Zapłon odbywa się w tym przypadku automatycznie, po ogrzaniu powietrza do wystarczająco wysokiej temperatury.
Biorąc pod uwagę sposób chłodzenia, mamy też silniki chłodzone powietrzem i silniki chłodzone cieczą – zwykle wodą.
Chociaż silniki spalinowe są wydajne, a przede wszystkim wytrzymałe, nawet te w doskonałej jakości mogą czasami ulec awarii. W końcu na pracę takiego silnika składa się wiele różnych elementów, trudno zatem oczekiwać, że wszystkie już zawsze pozostaną sprawne; szczególnie kiedy często korzystamy z kosiarki bądź traktorka ogrodowego, na dodatek na bardzo dużym terenie.
Warto wiedzieć, że awaria silnika kosiarki nie oznacza, że musimy zamawiać nowy albo w ogóle rozejrzeć się za innym sprzętem. Części do silnika kosiarki są łatwo dostępne, co widać chociażby po ofercie naszego sklepu, Ogrodex. Bardzo wiele elementów można z powodzeniem wymienić, żeby już niebawem cieszyć się przywróconym do sprawności sprzętem.
Co w takim razie może nam się przydać? Z pewnością warto zwrócić uwagę na filtry powietrza do kosiarki i filtry oleju do kosiarki, które, ze względu na regularną eksploatację, powinny być wymieniane regularnie. W zakresie uszkodzeń zdecydowanie trzeba przyglądać się, jak pracuje cewka zapłonowa do kosiarki czy też gaźnik do kosiarki. Warto również sprawdzać stan uszczelek. Awariom ulegają też czasem tłoki do kosiarki bądź wałek rozrządu do kosiarki.
Bez większych przeszkód możemy także wymienić w kosiarce korbowody, tłumiki, kliny, uszczelniacze, pierścienie, a nawet cały układ rozruchowy. Najważniejsze jest, by zwracać uwagę na to, czy części do kosiarki pochodzą ze sprawdzonego źródła. Najlepiej dopasowywać je w taki sposób, by pochodziły od tego samego producenta co nasze urządzenie, ewentualnie możemy też zainwestować w uniwersalne części do traktorka, które sprawdzą się bez względu na to, jaki model posiadamy.
Jeśli dopiero przymierzamy się do zakupu kosiarki spalinowej bądź też potrzebujemy kupić nowy silnik, dobrze rozeznać się wśród najlepiej ocenianych producentów. Dana marka to nie tylko autoryzowana sprzedaż – to przede wszystkim gwarancja części do kosiarek w najlepszej jakości, które są solidnie wykonane i trwałe. Do szczególnie polecanych producentów z pewnością należą:
Briggs&Stratton – początki tej firmy sięgają 1908 roku, co oznacza, że na rynku utrzymuje się przez wiele lat. Nic w tym dziwnego – silniki do kosiarek Briggs&Stratton uznawane są za bardzo mocne, a przede wszystkim niezawodne. Ta wytrzymałość przekłada się również na części do kosiarek Briggs&Stratton;
Honda – największy producent silników na świecie. Honda kojarzy się najczęściej z samochodami czy motocyklami, ale dodatkowo w ofercie tej marki znajduje się sprzęt ogrodniczy, w tym kosiarki spalinowe. Części do kosiarek Honda odznaczają się precyzją wykonania i stabilnością;
Kawasaki – firma Kawasaki działa od 1878 roku, podbijając rynek szczególnie produkcją motocyklów. Nie da się jednak ukryć, że silniki do kosiarek Kawasaki wyróżniają się dużą trwałością;
Yamaha – kolejny koncern kojarzący się głównie z motocyklami, jednak nie brakuje tu również silników do kosiarek. Części do traktorków Yamaha są odporne na uszkodzenia i wytrzymałe.
Marka Briggs&Stratton to przede wszystkim wiedza gromadzona od ponad wieku. Przekłada się to na jakość wytwarzanych produktów, które są chwalone za płynne działanie, dopracowanie w każdym szczególe, a przede wszystkim za wydajność i wytrzymałość. Co szczególnie istotne, Briggs&Stratton zdobyło już uznanie na całym świecie – zaczynało w Wisconsin, jednak obecnie o tej firmie słyszano już w wielu różnych krajach. Z ich produktów korzystają zarówno amatorzy ogrodnictwa, którzy potrzebują sprzętu do zadbania o przydomowy trawnik, jak i fachowcy, działający w tej branży od dłuższego czasu.
Dodatkowo części do silnika Briggs&Stratton są szeroko i łatwo dostępne, na dodatek w korzystnych cenach. Ewentualna wymiana nie sprawia zatem większego problemu, dzięki czemu zyskujemy pewność, że potencjalna awaria nie zawiesi prowadzonych prac na zbyt długo. Silniki Briggs&Stratton to synonim dużej mocy, solidności i wytrzymałości, które przez długi czas pozwolą nam się cieszyć niezawodnym sprzętem ogrodniczym.
By kosiarka, a zarazem i silnik spalinowy dłużej nam posłużył, warto zadbać o odpowiednią konserwację. Zanim jednak zaczniemy jakąkolwiek renowację bądź wymianę części do kosiarki, należy się upewnić, że przewód świecy zapłonowej jest odłączony. To gwarancja naszego bezpieczeństwa.
O czym pamiętać, jeśli chcemy zadbać o silnik kosiarki spalinowej?
regularna wymiana oleju – powinna następować po 25-50 godzinach pracy;
paliwo nadaje się do użytku tylko przez 30 dni – po tym okresie zaczyna się rozwarstwiać, a powstałe w ten sposób osady mogą zablokować gaźnik. Dlatego jeśli nie zużyliśmy paliwa przed rozpoczęciem zimy – a to właśnie wtedy powinniśmy dokonywać prac konserwacyjnych – nie możemy już z niego korzystać;
wymiana filtra powietrza – filtr powietrza do kosiarki powinien być wymieniany średnio co 25 godzin pracy;
wymiana świecy zapłonowej – świeca zapłonowa kosiarki musi być z kolei zmieniana na nową mniej więcej co 100 godzin pracy, choć w międzyczasie warto kontrolować jej stan, podobnie jak wspomnianego filtru powietrza;
dokładne usuwanie ściętej trawy z różnych zakamarków;
systematyczne ostrzenie i wyważanie noża kosiarki (minimum raz w sezonie);
usuwanie na bieżąco wszystkich usterek.
Silnik spalinowy może nam posłużyć przez wiele lat, jeśli regularnie dokonujemy przeglądu i dbamy, by nic nie zakłócało jego pracy.